Vårens ankomst ger tydligt avtryck på topplistan över trendande sökord.

Att gräsklippare och åkgräsklippare klättrar in på topp 20 över trendande sökord i Sverige under april är inte särskilt förvånande. Det finns kanske inget starkare vårtecken än en nyklippt gräsmatta. Ja, det skulle då möjligtvis vara en gräsklippare som vägrar att starta. Vilket förklarar varför även ”service gräsklippare” når högt på topplistan.

Sedan finns det ju vi som gett upp allt hopp om att själva ta itu med vårens grästrimning och istället hellre investerar i en självgående robotgräsklippare som sköter allt jobb (plats 6 på listan) eller helt sonika rullar ut en helt ny gräsmatta (rullgräs hittas på plats 9).

Eniros söktrendindex för april visar även att trycket på byggföretag, däckverkstäder och revisorer runt om i landet är högt. Och att vi gärna avrundar vårbestyren med en mjukglass i solen.

Varje månad har Eniro i genomsnitt 7,5 miljoner unika besökare som gör 26 miljoner sökningar. Tabellen nedan visar de sökord som ökat mest jämfört med föregående månad på Eniro.se på webben och i mobilen (inkl. mobilappar). Eniro söktrendindex publiceras månatligen för samtliga 21 län i Sverige samt i en riksedition. Söktrender för varje enskilt län hittas här.

searchwords

Statistiken går att läsa som att det finns två typer av människor: de som gillar att klippa gräsmattan och de som hellre ligger kvar i hängmattan. Vem är du?