When Search Meets Web USability. Shari Thurow & Nick Musica (2009)

When Search Meets Web Usability är en lättläst guide till praktiskt seo-arbete. I första hand vänder den sig till administratörer av webbplatser (t ex webbredaktörer, w ebbmasters). Tanken är att visa hur man med enkla medel låter användbarhet och sökmotoroptimering (SEO) gå in i varandra. Nick Musica har en bakgrund inom web design och användbarhet, medförfattaren Shari Thurow har tidigare skrivit en bok om just sökmotoroptimering, Search Engine Visibility.

Det spännande med When Serach Meets… är viljan att på ett enkelt sätt förklara att sökmotoroptimering och användbarhet är grunden när man bygger webbplatser. Genom att hela tiden låta de två områdena gå in i varandra hålls diskussionen väldigt konkret. Och därför blir det väldigt lätt att förstå varför man måste jobba med sökmotoroptimering och användbarhet.

Thurow och Muscia går igenom hur sök används. De skissar upp tre olika sökbeteenden med syfte att förklara vad man ska tänka på när man bygger sin sajt.
1. Navigation. Enklare sökningar i syfte att hitta webbsidor (t ex en sökning på ”Aftonbladet”) och även produktsök (t ex ”Iphone”).
2. Informationssökningar. Den vanligaste typen av sökningar på nätet. Det handlar om att hitta fakta, information (t ex ”symptom vattkoppor”).
3. Transaktionella sökningar. Rent kommersiella sökningar, ofta i syfte att köpa något. Användaren vill göra något mer än att bara läsa. Ofta är det ett köp som är målet (t ex billig flygresa Berlin”).

Har man läst Thurows tidigare bok och även gamla nestorer som Peter Morville och Jakob Nilesen är det egentligen inget nytt som presenteras. Men det Thurow och Musica gör så bra är att de lyckas förena sina respektive områden. Och det i sig är värt en bok.

Johan Wallin, redaktör eniro.se