Först och främst: nej, vi har inte hoppat av Sveriges Annonsörers trafiklista KIA-index.Det har skrivits en hel del om att Eniro ska ha hoppat av KIA-index, bl a i Dagens Media och bloggar som Newsdesk PR 2.0.

Men – vi har däremot bestämt oss för att, likt andra sökmotorer, fokusera på den kundspecifika statistiken. Vi ska inte fokusera på totalsiffror som är irrelevanta för annat än räckviddsannonsering.

Bakgrund
KIA-index presenterar varje vecka en topplista som visar antalet unika besökare, sidvisningar m.m. för de svenska webbplatser som är med. Det formella, juridiska, organisatoriska och ekonomiska ansvaret för KIA har Sveriges Annonsörer.

Men de senaste åren har mash-ups, innehållssamarbeten och öppna API:er gjort att värdet av totalsiffror som unika besökare har eroderats – t ex kan en webbplats räkna trafik på en annan webbplats, så länge man bara visar upp sin logga, något av sitt innehåll m.m. Dock: denna trafik, som återfinns på en annan webbplats (även om URL:en på ett smart sätt kan vara innehållsleverantörens), har naturligtvis mycket begränsat värde, eller inget värde, för en enskild annonsör.

Vi ska inte kasta sten i glashus, men ett exempel är Aftonbladet Väder dit man kommer från Aftonbladet, ett exempel på ett kreativt sätt att bygga KIA-trafik för en av våra lokala konkurrenter. Men trafiken har ju inget värde för annonsörerna, vilket över tid även kommer underminera förtroendet för KIA. Det blir helt enkelt mer varmluft i systemet, men ballongen börjar bli sprängfull och siffrorna allt uppumpade.

Nu har ju t ex MSN:s Nätverk 9,3 miljoner unika besökare under en vecka (v 22, 2010). Lika många som antalet invånare i Sverige. Imponerande. Eller är det egentligen bara varmluft?

Dock: visst kan det finnas bra skäl att integrera med andra aktörer på nätet för att t ex nå en ny målgrupp. Vi har själva arbetat nära Bilddagboken, och räknat denna karttrafik i våra siffror. Nu har vi skalat ned detta samarbete (i linje med vår nya strategi) och kommer framöver fokusera all vår kraft på att skapa bra partnerskap på nätet som också är bra för våra annonsörer, inte för att blåsa upp KIA-trafik.

Exempel på bra trafik för våra annonsörer är DN På Stan. Våra annonsörer når en ny målgrupp på en ny webbplats, och får även nya leads och affärer. Allt via sitt engagemang på eniro.se. Men: vi räknar inte trafiken, den tillfaller helt och hållet DN På Stan.

Vad betyder detta?
Eniro kommer även framöver visa sina trafiksiffror på KIA, men vi kommer vara tydliga med att denna totalsiffra endast är intressant för räckviddsannonsering, inte för sökannonsering.

Vårt fokus vad gäller statistik kommer istället vara kundspecifik statistik, d v s hur mycket leads och affärer genererar vi till våra kunder under de sökord och de kategorier de är aktiva.

Vi vet att vi redan idag levererar 2,9 gånger mer värde och 3,9 gånger fler köp till våra kunder jämfört med vår största lokala konkurrent (TNS Sifo).

Vi kommer att fokusera på att vässa dessa siffror ytterligare framöver. Inte på att blåsa in mer varmluft i KIA-ballongen.

Christer Pettersson,Onlinechef Sverige