I förra veckan skrev jag ett blogginlägg om KIA och om att Eniro väljer att fokusera på den kundspecifika statistiken, inte på uppblåsta totalsiffror som är irrelevanta för annonsörer.

Till vår glädje fick vi i början av veckan information om att KIAs regelgrupp arbetar på nya/reviderade riktlinjer kring trafikdrivande samarbeten, vilket innebär att vi från och med denna vecka inte kan redovisa siffror på KIA-listan innan vi kan särredovisa eniro.se och våra karttjänstsamarbeten, t ex med Hemnet.

De reviderade riktlinjerna (”Regelgruppen förtydligar tillgodoräknande av trafik”) återfinns på KIAs blogg. Vi välkomnar denna regelförändring då den innebär att mindre uppblåsta siffror kommer visas på KIA-index. Vi har därför, under denna vecka, taggat om eniro.se och våra karttjänstsamarbeten för att kunna särredovisa dessa.

Eftersom vi taggat om denna vecka, så har vi inte möjlighet att få ihop en full vecka förrän vecka 25, som redovisas på KIA onsdag 30 juni, vilket innebär att vi kommer ”gå tomt” på KIA denna vecka och nästa.

Det är lite olyckligt, men samtidigt ett bra initiativ från KIA:s regelgrupp som visar att de vill höja värdet på KIA-index genom att få webbplatser att särredovisa egen och extern trafik – så annonsörer vet vilken räckvidd en sajt verkligen har när de tittar på räckviddsannonsering.
Det ändrar dock inte vår grundinställning, att det är den specifika statistiken för varje enskild kund som är viktigast för en sökmotor som Eniro.se.

Vi kommer att redovisa hur många leads vi skapar för våra kunder och hur det utvecklas över tiden – det är det mest relevanta för våra kunder och det är också inom detta område Eniro är starkare än sina konkurrenter, då användarna i mycket hög grad använder Eniro för att finna företag och köpa produkter och tjänster.

Christer Pettersson, Onlinechef Eniro

,