Den 12 mars lanserade Eniro sin senaste iPad-app. Med ett helt nytt grepp utgår appen från kartan vilket ger ett kraftigt förbättrat mobilt och lokalt sök. Eniros lanseringskampanj Min Hemstad gick tre veckor online och byggde på en viral tävling där deltagarna bidrog med sina guldkorn i sin hemstad.

Grunden för den virala kampanjen är sk crowdsourcing, där deltagarna bidrar med innehåll som resulterar i en stor användargenererad guide till Sveriges onoterade guldkorn. Efter bara fjorton dagar hade 250 000 besökare varit på sajten Min Hemstad och när sista dagen passerade den 8 april hade nära tusen tips på lokala guldkorn kommit in. Antalet nedladdningar av appen översteg med råge målet för kampanjen.

- Vi är stolta över greppet med crowdsourcing och det är roligt att den virala kampanjen därigenom blev en succé, säger Annica Elmehagen-Lundquist, kommunikationsdirektör Eniro AB. Sveriges guldkorn presenterar vi lagom till sommaren.

Eniro for iPad hamnade snabbt på första plats på App store för mest nedladdade appar i samtliga nordiska länder. Och i veckan utnämndes den även till App of the Week av Apple.

Appen har byggts med utgångspunkt i hur man håller i en iPad, all navigation kan göras med tummarna. Sökningarna görs direkt i kartan. Alla sökträffar kommer upp direkt i kartan och man kan välja hur man vill se dem t ex om man vill ha gatuvy, satellitfoto eller vanlig karta. Träfflistan visas utifrån närhet, omdömen eller i alfabetisk ordning.

Ladda ner appen, Eniro for iPad:http://itunes.apple.com/se/app/eniro-ipad/id505461593?mt=8

Se film om Eniro for iPad: www.eniroplay.se/?video=107786

, , , ,