Eniro är den lokala sökmotorn. En smart genväg till det du behöver, i din närhet eller dit du ska.

2010 antog jag utmaningen att driva Eniros förändringsprocess och slutföra transformationen av Eniro till ett digitalt medieföretag eftersom jag såg den tydliga potentialen: Eniro ligger i framkant av mobil utveckling genom att våga testa nya tekniska lösningar. Med upptäckarglädje och innovationskraft  utvecklar vi framtidens lokala sök.

Drivkraften är att förse våra användare med den information de behöver, där de är. Lokalt sök leder direkt till det användaren vill ha – till skillnad mot det globala sökets breda träffyta. Det gör att du får relevant information som du kan agera på. Ur ett annonsörperspektiv innebär det att man är närvarande där – och när – behovet finns. Oavsett vilken kanal du använder för att söka (mobilt, online eller katalog).

I dag, 25 april, presenterar vi Q1-rapporten.  Vi ser svart på vitt att 25 procent av vårt sök sker i den mobila kanalen. 4/5 av våra annonsintäkter kommer från digitala kanaler (mobilt och online). Mobilt växer snabbast! Det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg och att bolagets affärsmodell – med utgångspunkt från tre övergripande grundstenar: 1) Användarupplevelsen, 2) Kvalitetsarbetet, 3) Tjänsteerbjudandet – håller. Min presentation av dagens rapport hittar du här.

I mitt nästa blogginlägg tänker jag utveckla vårt arbete med Användarupplevelsen. Tills dess önskar jag er en härlig vår. Varför inte upptäcka din närhet med en cykelutflykt. Våra kartor i Sverige är nyligen uppdaterade med 1 500 mil cykelvägar.

 Press­Sverige

,