I dagens DN finns en längre genomgång av de olika företag som erbjuder nummerupplysning. Intresset för branschen är stort, något som förklaras med att den omsätter omkring 650 miljoner kronor årligen. Trots att nummerupplysning finns tillgängligt via internet och inte minst direkt i mobilen fortsätter vi att ringa in våra frågor.

Vad kan det bero på? Kanske är det ett invant beteende? Idag kan de flesta använda eniro.se direkt i mobiltelefonen och själv göra sina sökningar. Men visst kan det vara bekvämt att få hjälp av en telefonist på 118 118. Samtidigt har just 118 118 vuxit till något mer än bara nummerupplysning. Idag kan du få hjälp med vägbeskrivningar och rent av webbsökningar. 118 118 kan också hjälpa dig med att loklisera den eller det du söker efter. Dessutom får du ditt resultat som ett sms – utan extra kostnad!

DN skriver vidare om de höga priserna för nummerupplysningstjänsterna. Deras sammanställning visar att priserna hos de olika företagen är ganska lika. Men visst finns det pengar att spara. Frågan är bara vem som är beredd för att spara några ören och kanske även riskera att få sämre svar. För visst skiljer sig de olika tjänsterna åt vad gäller snabbhet och relevanta svar?
Eniro 118 118 har ca 90% av den svenska marknaden för nummerupplysning.

Artikel om nummerupplysning i DN

Johan Wallin, redaktör eniro.se

,