Jag var med på Search Marketing Expo i Stockholm i förra veckan, för övrigt en riktigt bra konferens med betydligt fler besökare än förra året. Kanske var ambitionsnivån lite väl hög, då de rena nybörjarseminarierna inte verkade lika besökta som de av mer avancerad karaktär.

Hur som helst, jag hade förmånen att delta på två programpunkter: en som handlade om ”Blended Search” och en om den nordiska sökmarknaden. Diskussionen om integrerat sök var riktigt intressant och publiken var aktiv med mycket frågor. En fråga som hängde kvar i luften var: kan man tjäna lika mycket pengar på integrerat sök som på mer traditionellt uppbyggda träfflistor?

Som vanligt kunde jag inte vara tyst utan yttrade mig om att vertikalt sök – åtminstone i vissa former som t ex nyhets- och bildsök – är betydligt svårare att kommersialisera än t ex webbsök. En dimension som jag missade – eller snarare: en dimension som inte kom upp under frågestunden – var hur integrerat sök kan påverka den totala trafikmängden. På Eniro erbjuder vi bild- och nyhetssök, inte för att de har en direkt kommersiell effekt, utan för att de har en indirekt kommersiell påverkan (fler användningstillfällen, mer trafik, mer nöjda användare etc.).

I Eniros fall är ju ekvationen hur som helst enkel: vi erbjuder våra användare ett integrerat Supersök för att ge våra användare en bättre upplevelse (allt tyder på det eftersom vi har en explosiv tillväxt på vår Supersöktrafik), samtidigt som vår träfflista blir mer kommersiell då vi integrerar Gula Sidorna (vars trafik är 100 % kommersiell) med vårt webbsök (som snarare är 50 % kommersiell). Två flugor i en smäll – voilà!

Utmaningen för Google, Yahoo m fl är ju att man gör tvärtom – man integrerar mindre kommersiellt innehåll med sitt webbsök vilket istället drar ned kommersialiseringsnivån på resultatsidorna. Detta kan naturligtvis vägas upp av att man får fler nöjda användare och trafiken därmed går upp mer än vad man förlorar på att integrera in mer icke-kommersiellt innehåll. Men frågan är intressant – får se vem som får någon av sökjättarna att ge ett ärligt svar i slutändan…

Christer Pettersson, ansvarig eniro.se