Webbdagarna i Göteborg har dragit igång. Äntligen. Sammanfattningsvis bjöd samtliga key note speakers på en hög nivå av kreativitet.

Inspiratören Stefan Hyttfors (@hyttfors) inledde storartat med att berätta om de fem generationsskiften som växer fram: 1. Digitala 2. Innovativa 3. Kunskap 4. Småskalighet och 5. Nano.

Den digitala revolutionen ställer alla gamla affärsmodeller på ända då traditionella näringskedjor bryts (Spotify). Den innovativa generationen som ställer helt nya krav på inspiration och idéer. Pris och kvalitet är hygienfaktorer som inte differentierar längre – det måste till något annat. Kunskapsrevolutionen, bara du har uppkoppling kommer du åt all världens kunskap. Den småskaliga generationen som visar att hållbarhet vinner över tillväxt. Vi kan inte fortsätta att ha tillväxt som mål – det finns en gräns. Och till sist nanogenerationen som är i sin linda men där vi ser hur vi plötsligt – i atomslöjdverkstäder – klarar av att bygga saker vi aldrig trodde var möjligt.

Therese Reuterswärd (@trulytherese) ansvarig för sociala medier på Scandic, tog ner lyssnarna på jorden igen och gjorde sociala medier till en konkret och handfast värld. Så här gör du, men gör det äkta och med passion, var Thereses budskap. Serieentreprenören Ted Valentin (@tedvalentin) pratade om sin senaste idé Tripbirds. Intressantast för oss på Eniro var att se hur många av våra idéer som liknar varandra. Därefter följde Tine Thygesen CEO på Everplaces (@tahitahi) som har seglat upp starkt det senaste året. Med enbart 10 anställda har Tine ändå lyckats lanserat sin idé i 90 länder. Hennes recept på framgång är ett innovativt team, bestående av 1. Happy People, 2. Create Superstars, 3. Motivate, 4. Be on a Mission och 5. It’s all about the Journey. Inte ett öga var torrt efter den övertygande presentationen.

Även norske Thomas Moen (@thomasmoen) bjöd på kreativitet. Men den historia som dröjde sig kvar handlade om gammalt hederligt bonnfångeri. Även om det var kreativt: När Jackie Kennedys berömda pärlhalsband skulle auktioneras ut upptäcktes det att pärlorna var falska. Jackie hade köpt dem själv. De värderades till cirka 35 usd. När en dansk kvinna övertalade sin man att köpa pärlorna såldes de sedan för 211 000 usd. En ansenlig summa pengar för ett falskt pärlhalsband. Den danska kvinnan tillverkade sedan kopior. Dvs falska pärlor. Och har hittills tjänat 26 milj dollar på sin affär.

De meta-falska pärlorna

Avslutningsvis påpekade evangelisten Niclas Strandh (@deeped) hur vi som individer mer och mer värderas utifrån vilken typ av engagemang vi skapar. Vår nätnärvaro är vårt personliga API, och det får ett värde med nya valutan Klout.

Niclas Strandh (@Deeped) jämför Klout med valuta. Vad är du värd och hur mycket engagemang skapar du?

Vacker morgon på tåget mellan Stockholm och Göteborg.

Vid pennan,

Jenny

,