23-24 september går årets upplaga av Search Marketing Expo av stapeln i Stockholm. På programmet står allt från case studies till mer framtida diskussioner kring Search 3.0 och Search 4.0.

Själv ska jag vara med och prata vid två tillfällen under konferensen. Först på temat ”The Blended Search Revolution”, där integrerade sökansatser – som Google Universal Search, Ask.com’s Morph och varför inte vårt eget Supersök – ska diskuteras ur ett marknadsperspektiv. D v s hur köper man sökannonsering när allt smälter ihop på samma träfflista? Eller kanske vikten av att komma in i vertikala index för att den vägen få en bra placering i den sammanlagda träfflistan.

Det andra temat heter Nordic Search – What´s going on?. Här kommer jag tillsammans med med representanter från Sesam, Nordic eMarketing och WebCertain att diskutera vilka som är de intressanta spelarna lokalt och vad som skiljer dem från internationella aktörer som Google och Yahoo.

Vi kommer också att diskutera sök ur ett användarperspektiv – vad och hur söker vi i Skandinavien jämfört med t ex övriga Europa och USA?

Ska bli intressant. Att debattera med representanter från Google som presenteras med sköna titlar som Search Quality Strategist är alltid lite surrealistiskt.

Christer Pettersson, ansvarig eniro.se