Sigge Sök är en köpstark konsument, mellan 26-35 år och bor i storstad. Han lever i stunden och vill ha allt här och nu i mobilen. Han söker mycket lokalt, både för att få information och för att handla. Hittar han inte det han söker direkt, väljer han bort företaget eller produkten. Det visar Eniros undersökning Mobilekonomin som kartlagt svenskarnas sök- och köpmönster.

- Vi kan se en tydlig trend att sökningarna blir alltmer lokala, ofta mycket nära köptillfället. Och framför allt använder man mobilen både för att hitta det man vill ha i närheten men även när man sitter hemma i soffan, säger Sara Kullgren, direktör produkt- och tjänsteutveckling på Eniro.

Profilen för Sigge Sök är en man mellan 26-35 år som bor i storstad. Han förväntar sig att hitta information direkt och vill agera utan dröjsmål, till exempel genom att boka bord på en restaurang, köpa en vara eller få information om var närmaste butik ligger.

90 procent av alla svenskar mellan 26-35 år har en smartphone att jämföra med personer mellan 36-55 år (74 procent) och de över 56 år (44 procent). Lokala sökningar och karttjänster ligger i topp för Sigge Sök.

”Vad av följande har du använt din mobil till senaste månaden?”

Söktjänster: 79 procent för Sigge Sök (54 procent för alla åldrar)
Karttjänster: 74 procent (49 procent för alla åldrar)
Banktjänster: 49 procent (31 procent för alla åldrar)
E-handla: 13 procent (6 procent för alla åldrar)
Boka bio/teater:11 procent (7 procent för alla åldrar)

Värt att notera är att det är 26-35-åringarna som sticker ut när det gäller mobila sök- och köpvanor och inte 18-25-åringar. Möjligen handlar Sigge Sök mer genom att vara etablerad på arbetsmarknaden med fast jobb och inkomster. Åldern och beteendet ger en fingervisning om vilka förväntningar konsumenter har i framtiden. Företag som inte är sökbara, finns inte för den mobila målgruppen och går miste om affären. Allt fler sökningar sker mycket lokalt, på stan eller i butik, för att jämföra priser eller se om andra butiker ligger i närheten. Och Sigge Sök litar inte på företag som inte dyker upp på skärmen vid en sökning.

- För företag är det en möjlighet att nå kunderna i precis rätt ögonblick. Samtidigt innebär det missade möjligheter för företag som inte är sökbara med rätt information vid rätt tidpunkt, säger Sara Kullgren.

Fakta om Sigge Sök

Ålder: 26-35 år

Bor: Oftast i en större stad. Det finns fler Sigge Sök i Sverige än i Norge och Danmark, Sverige ligger alltså långt fram vad gäller mobilt beteende

Sökverktyg: Sigge Sök använder helst sin smartphone, men använder även dator och surfplatta och växlar gärna mellan skärmarna under samma sökning om han är hemma

Egenskap: Förväntar sig att direkt hitta det han söker

Ogillar: Tveksam till att handla av företag som är svåra att hitta med hjälp av en sökmotor

Favoritsök: Adress och vägbeskrivning till butik eller restaurang, jämföra priser eller produkter, lokal information i form av resor och tidtabeller

Mer information om rapporten

I vårt pressrum redovisar vi frågorna från undersökningen ”Mobilekonomin” som handlar om sök och köp. För mer information, gå till pressrummet som du hittar här.

, ,