I slutet av förra veckan fick Stockholm fint besök. Fredrick Marckini, grundare av iProspect (företag som jobbar med sökmotorsmarknadsföring) var på ett blixtbesök och hann med ett seminarium om framtidens marknadsföring. Vill man hårddra Marckinis tes kan den sammanfattas med orden ”allt på internet kan hittas”. Vilket i sin tur gör att vi kan dra slutsatsen att allt på internet är sökbart. Och det är här vi på eniro.se tycker det blir intressant, och det är här iProspect har sin affärside.

Fredrick Marckini höll sig väldigt konkret och lyfte fram de trender han tycker sig se inom sök idag.

* Allt är sökbart: pressreleaser, videofilmer, bilder etc.
* De flesta klick sker på det organiska resultatet (72% enligt iProspect).
* Söket kommer att migrera – Google kommer inte vara den enda söktjänsten. Socialt sök växer, My Space och You Tube är egentligen söktjänster.

Eftersom allt kretsar kring sök är det viktigare än någonsin att ooptimera allt innehåll man lägger ut på internet, pressreleaser, reklamfilmer och webbsidor. Allt måste produceras och läggas ut med sökmöjligheten i bakhuvudet. Marckini menar att det inte längre är möjligt att köra en stor offline-kampanj – allt måste ges en koppling på internet för att ge största effekt.

Jag tycker att den stora behållningen var att Fredric Marckini med övertygande exempel och siffror visade att optimering av allt internetinnehåll idag är ett måste. Och att optimera är inte bara en ren teknisk fråga. Det handlar lika mycket om att t ex själv lägga ut sina filmer på YouTube, pinga sin egen blogg och så vidare. Sökmotorsoptimering är alltså inget som bara kan köpas, det är en viktig del i arbetet med kampanjer och webbplatser.

Johan Wallin, redaktör eniro.se