I kölvattnet av oljekatastrofen i Mexikanska gulfen har flera diskussioner kring BPs kommunikativa agerande vuxit fram. Om vi bortser från uppenbara grodor som påståenden om att det skulle handla om en mindre olycka, är det intressant att se hur BP nu agerar. I USA pågår en massiv tv-kampanj. Det pratas om att otroliga 50 miljoner dollar spenderas i syfte att stärka varumärket och försöka återfå ett förlorat förtroende. Frågan är om det egentligen handlar om att styra diskussionen.

Samtidigt köper BP trafik hos Google. Och vi pratar inte om några små summor. Searchenginewatch.com har beräknat att det handlar om 1 miljon dollar i månaden. Minst. Syftet är att sökningar på aktuella ord och begrepp som ”oil spill”, ”claims” och ”voulenteer” ska leda användaren till BP. Och på så sätt lyckas BP nå ut med sin information och gör sin röst hörd i ett klimat som kanske annars inte så gärna lyssnar på just BP i frågor om oljekatastrofen.

BP har också – helt i tidens anda – startat en You Tube-kanal, twitter-konto, Facebook-sida och mycket mer.

Så vad lär vi oss av det här? BP gör helt rätt enligt skolböckerna i sitt val att agera här och nu. Och sponsrade länkar är ett effektivt sätt att nå ut. Samtidigt är det uppenbart känsligt. Svenska tidningar sätter rubriker som ”BP manipulerar dina googlingar”. Trots allt finns det idag en brist på förståelse för hur sponsrade länkar och köpta sökträffar funkar.

Johan Wallin, redaktör eniro.se

Nyheter om BP