Nya året inleds med skidåkning, grävarbete och restaurangbesök – i alla fall om svensken själv får välja.

Nytt år, nya möjligheter. Januari bjöd på blandad kompott när det kom till populära sökord på Eniro. Statistiken avslöjar att svensken hellre hyr än köper sin skidutrustning, men varför grävarbeten är så populära 2016 låter vi förbli osagt.

De omkring 20 miljoner sökningarna som görs varje månad på Eniros digitala tjänster visar även att svenskens nyårslöfte var att besöka fler restauranger, uppsöka frissan och – gissningsvis – skrinna runt på diverse sjöar. Bryter man ner siffrorna på länsnivå så ser man bl.a. att i Jämtland jagade man ansiktsbehandlingar, i Norrbotten försökte man hålla värmen med björkved och i Jönköping sökte man efter … Jönköping.

Nedanstående tabeller visar hur de cirka 10,5 miljoner unika besökarna sökte under januari 2016.

unnamed