Vädret styr det mesta, inklusive vad svenskarna söker efter på nätet. Det visar en ny undersökning* som Eniro genomfört för att ta reda på hur svenskarnas sök- och surfvanor ser ut.

Enligt undersökningen väljer fler att söka efter shopping och resor vid dåligt väder medan skinande sol ökar intresset för sökningar på sevärdheter, caféer och restauranger. Under de senaste soliga dagarna ökade exempelvis de mobila sökningarna på caféer och hamnkrogar med över hundra procent jämfört med annars hos Eniro. Resultatet visar också att mobilen inte bara används för att hitta det man behöver när man är på språng utan den allra vanligaste platsen är hemma i soffan.

Eniros undersökning visar att som för så mycket annat styr vädret även svenskarnas sökvanor. Vid dåligt väder svarar 29 procent att de söker mer efter shopping, 28 procent att de söker mer efter resor och 26 procent att de söker mer efter öppettider. Vid bra väder är det i stället sevärdheter (21 procent), restauranger och caféer (20 procent), uteliv (18 procent) som får en ökad sökfrekvens. Vädret påverkar i större utsträckning sökbeteendet hos kvinnor och yngre personer mellan 16-34.

För mer information, klicka här.

*) Undersökningen är genomförd av TNS Sifo i deras slumpmässigt rekryterade webbpanel. Panelen består av personer mellan 16-79 år. Totalt har 1073 personer svarat på undersökningen som genomfördes i juli.