Johan skrev i början på veckan om ett intressant seminarium han deltagit på om framtidens marknadsföring – med Fredrick Marckini, grundare av iProspect, som talare. En av de trender Marckini såg var att söket kommer migrera – och Google därmed inte längre kommer vara en lika dominerande söktjänst.

Ett exempel är ett växande socialt sök som YouTube och Facebook, men om man tittar på det ur ett mer strikt sökmarknadsföringsperspektiv, så tror jag vertikala söktjänster kommer att påverka Googles dominans mer. För när vi säger att Google har en markandsandel på t ex 75 %, så menar vi antingen webbsökningar på den lokala marknaden eller annonspengar för sökordsannonsering på samma marknad.

När nu fler och fler vertikaler lanserar sponsrade länkar samtidigt som generella söktjänster (t ex eniro.se) lanserar sponsrade länkar som annonsprodukt utanför sitt webbsök (på t ex Köp&Sälj och på Kartor), så expanderar ju det sökuniversum som vi pratar om. Och på dessa nya områden är helt andra aktörer starka än Google, Yahoo och MSN.

Exempel på helt nya partners i Eniros sponsrade länkar-nätverk, som kan definieras som vertikala söktjänster är Tyda.se, Infoo.se – den officiella svenska webbkatalogen och Nordic Net.

Christer Pettersson, ansvarig eniro.se